Karate Kid Cup nådde nya höjder

Förra helgen gjorde Karate Kid Cup och Swedish Junior Trophy sin efterlängtade återkomst. Det blev, som Kamsportnews tidigare belyst, en lördag full av glädje för alla karatesugna barn och ungdomar.

Fredrik Ek, marknadsansvarig för evenemanget, verkar märkbart belåten med tillställningen som ägde rum på mattorna i Lidingö Karates Dojo.

– Ja, verkligen. Vilken respons vi fick från karatesverige. Det var väldigt kul att se all publik, engagerade ledare och karatekas från hela Sverige men även från våra nordiska grannar.

Förväntningarna på antalet deltagare har redan uppnåtts. Nu tyder det återigen på deltagarrekord för evenemanget efter några problematiska år.

– I skrivande stund kollar vi över det men vi är inte långt ifrån rekordet. Nästan 900 starter över båda tävlingarna.

Inför tävlingen hintade Fredrik om att det kunde dyka upp en och annan överraskning för deltagarna.

– Framför allt vårt fördjupade samarbete med Budo-Nord. Den fina shop som fanns på plats tror och hoppas vi var ett uppskattat inslag i tävlingen. Vi hade på känn att tävlingen skulle bli stor och det blev den. Förhoppningsvis ser karatesverige att det finns en styrka i vår gemensamma idrott och dess framtid.

Fredrik betonar att den otvivelaktigt påtagliga eufori som utspelade sig runt om i lokalen gjorde dagen extra speciell.

– Utan tvekan var höjdpunkten att se engagemanget och glädjen i tävlandet och hur mycket det momentet saknats under pandemin.

Mycket arbete fordras för att kunna arrangera ett evenemang av Karate Kid Cups storlek. Fredrik understryker att det innehåller många olika beståndsdelar.

– Det krävs mycket. I det stora, trettio års erfarenhet av tävlingsarrangerande. I det lilla, flera veckors jobb innan allt är på plats, säger han och fortsätter:

– Många mattbitar ska lastas, köras, lastas av och byggas. Sedan ska det rivas och lastas och lastas av igen, för att ge ett konkret exempel.

Efter den långa och mödosamma planeringen verkar det som att utförandet gick precis som önskat.

– För att inte säga över förväntan. Inoue-Ha Sverige är vassa på tävlingsarrangemang. De små problem som dök upp löstes under tävlingens gång.

Nu blickas det vidare mot nya tävlingar under året som kommer härnäst.

– Vi kommer först göra Svenska Kata Pokalen den elfte mars till en minst lika bra tävling. Naturligtvis har vi även förbättringsidéer som vi filar på redan nu.

Kampsportsvarumärket Budo-Nord stod som huvudsponsor för årets tävling. Samarbetet förefaller ha flutit på graciöst, vilket accentueras av Fredrik.

– Det gick som silkesvanten. Vi är glada och stolta över att vi har en samarbetspartner som Budo-Nord.

Kolla in Budo-Nords produkter

Läs mer om Lidingö Karate Dojo

Läs även om Karate World Cup i Konya

Tomas Loman

2 reaktioner till “Karate Kid Cup nådde nya höjder

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


*