Budo & Fitness lanserar ny internationell webbshop!

Sveriges största butik för kampsport- och fitnessartiklar Budo & Fitness Sport växer på den globala marknaden. I september lanserar Budo & Fitness Sport en ny internationell webbshop. Den nya webbutiken är byggd med Magentos Progressive Web Apps teknologi och innehåller helt ny Business-to-businesslösning (B2B) för Budo & Fitness Sport internationella distributörer. I dagsläget finns det egna varumärket Budo-Nord representerat i 35 länder, i slutet av 2020 är målet att Budo & Fitness produkter ska finnas i över 50 länder.

– För Budo & Fitness Sport har kunden, den enskilda kampsportaren och fitnessutövares behov, alltid stått i centrum. I Sverige har vi länge varit en del av klubbarna och gymmens naturliga infrastruktur, samtidigt som vi har sett att efterfrågan på våra produkter har ökat internationellt. Med den nya webbshoppen kommer vi att kunna göra samma sak oavsett i vilket land kunden eller distributören befinner sig i, säger Pierre Dahl som är grundare av Budo & Fitness.

Budo-Nord är redan internationellt välkänt

Det egna varumärket Budo-Nord är välkänt i den internationella kampsportsvärlden och är officiell partner till World Karate federation (WKF) som är med och anordnar Karate i OS 2021. Budo-Nord är bland annat mycket stolta över sponsorsamarbetet med den ukrainska världsfemman i karate Stanislav Horuna. Genom Budo-Nord samarbetar man med en mängd olika klubbar, landslag och distributörer världen över.

Unik Business-to-businesslösning

Den nya satsningen kommer att ge stöd åt internationella distributörer att visa upp och bredda sortimentet till sina lokala kunder. Webbshoppen innehåller en B2B-funktion som kommer att underlätta för större kunders orderläggning och förbättra både orderhantering och logistik.

– Oavsett var eller vad du tränar, så sker din träning nästan alltid lokalt och i många fall så arbetar din klubb eller ditt gym med en återförsäljare lokalt i samma land, som sin tur nästan alltid arbetar med en global distributör. Vårt mål är att göra den varukedjan och kundupplevelsen enklare för alla, ända ner till slutanvändaren som bara vill koncentrera sig på sin träning, berättar Pierre Dahl.

Kombination av e-handel, fysisk närvaro och personlig relation är nyckeln

För Budo & Fitness Sport är relationsbyggandet med utövare, klubbar och återförsäljare A och O. Oavsett om utövaren är nybörjare, proffs eller däremellan så finns behovet av bra produkter som passar nivå och ambition. Budo & Fitness har utvecklat sitt sortiment i 30 år, i nära relation med sin kunder. Det betyder också att företaget besitter en expertkunskap som det är viktigt att kunderna får ta del av i valet av produkt.

Robert Tegel är säljansvarig på Budo & Fitness med mångårig erfarenhet av kampsport.

 – Kunskapsutbytet kan var svårt i en renodlad e-handel, därför tror vi på en kombination av e-handel, personlig service och fysisk närvaro. När jag rör mig ute på tävlingar har jag ständigt en dialog med utövarna och coacherna. Det är en oerhört häftig känsla att ha den nära relationen till idrotten och lyssna på den feedbacken som vi får direkt. I grund och botten handlar det om att lyssna och hjälpa kunderna att lösa problemen, oavsett om det är idrottare eller distributörer jag pratar med, säger Robert Tegel som är internationell säljansvarig på Budo & Fitness Sport.

Hur vet man om en boxhandske känns bra utan att prova den?”

Det är svårt om inte omöjligt att välja rätt produkt från början om man inte får tillfälle att prova. Det är ett av skälen till att Budo & Fitness värdesätter sina egna konceptbutiker där kunderna ges möjligheten att i lugn och ro  prova ut produkter och fråga personal som har erfarenhet av företagets produkter. Butikerna fungerar även som showrooms och utlämningsställen i länken mellan e-handel och fysiskt möte. Samma modell använder Budo & Fitness i den internationella utveckling där företagets distributörer agerar på motsvarande sätt, där Budo & Fitness Business-to-business lösning är navet för en optimal köpresa.

– Den nya kundupplevelsen är både fysisk och digital, oavsett var du befinner dig. Det ska vara enkelt. För oss är det viktigt att du som kund får rätt hjälp att välja rätt redan från början. Utöver nöjda kunder så sparar det också in returtransporter, säger Pierre Dahl.

Magento – nästa generations e-handelsutveckling

Den nya webbutiken är byggd med Magentos 2.3 Progressive Web Apps (PWA) som är en av e-handelmarknadens snabbast växande plattformar. Progressive Web Apps premierar den mobila besökare och innebär en sömlös användarupplevelsen i gränslandet mellan app och webbsida. Samtidigt som den är otroligt responsiv utifrån användarens uppkopplingshastighet. Progressive Web Apps löser flera av de vanligaste problemen i användarupplevelsen, så som att användaren inte behöver ladda ner en traditionell app eller att webbläsaren måste ha stöd för de nyaste funktionerna. Företag som Starbucks och Uber använder sig idag av PWA-teknologin.

Pierre Dahl är grundare av Budo & Fitness och arbetar främst med företagets affärsutveckling

– Det är oerhört spännande att få vara med och leda Budo & Fitness in i nästa generations e-handelsutveckling, den nya webbutiken är navet i vår internationella satsning. Progressive Web Apps-teknologin har gjort det möjligt för oss ta nästa steg i att skapa en optimal service för våra kunder och distributörer, säger Pierre Dahl .

Just nu förbereder sig Budo & Fitness på lanseringen av Magento 2.4 som kommer att ha fokus på omnikanaler. Då kommer servicen kunna utvecklas ytterligare och visa butikernas lagersaldon på produktnivå i webbshopen samt kunna ta betalt i webbshopen och hämta ut i butiken eller omvänt, det vill säga prova ut produkter och betala i butiken och få leveransen hem till dörren.

Budo & Fitness startar samarbete med Amazon

I samband med Amazons lansering i Sverige har Budo & Fitness inlett ett samarbete som innebär att världens största e-handelsföretag kommer att marknadsföra några av Budo & Fitness utvalda produkter. Med hjälp av Amazons enormt breda nätverk beräknar Budo & Fitness att nå utanför sina egna kanaler. Varuleveranserna kommer att fortsätta skötas från Budo & Fitness logistikcenter i Arlöv utanför Malmö, där utrymmet för en rejäl tillväxt redan finns.

Läs mer:

Budo & Fitness Sports nya hemsida:
https://budofitness.se

Budo & Fitness butiker på Amazon:
https://www.amazon.co.uk/budofitness
https://www.amazon.co.uk/budonord

Budo & Fitness använder sig Scaniwebs PWA-lösning: https://scandiweb.com

Kortfattat på svenska om PWA-teknologin:
https://whitespace.se/blogg/vad-ar-pwa-eller-progressive-web-apps/

Comments

comments

Håkan Gustafsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *