Marknadsför din klubb i sociala medier!

Idag behöver nästan alla kampsportsklubbar syssla med någon typ av marknadsföring. Vi vill ha levande klubbar med mycket medlemmar och grupper med många deltagare oavsett vilken stil vi tränar. Ju fler vi är, desto roligare blir det på mattan! Men hur kommer vi dit och hur drar vi till oss nya människor? I och med utvecklingen av sociala medier har det aldrig varit enklare att marknadsföra ideell verksamhet – nästan helt gratis!  I den här artikeln ska jag försöka ge några tips om hur man kan jobba med sin marknadsföring i sociala medier.

Ha självförtroende!

Vi kampsportare har ett försprång gentemot alla andra sporter – nämligen att kampsport gör sig oerhört bra på film och foto. Tränar ni höga tekniska taekwondosprarkar? Stenhårda muay thai lowkicks? Tränar ni kast? Luriga BJJ-stryp? Tekniska handledslås? Tränar ni med svärd? Oavsett vilken stil som just din klubb tränar –- exponera just det som ni är duktiga på och det som ni tycker roligt att träna.  Låt detta synas på  Facebook och Instagram. Nyckeln till att presentera din klubb i sociala medier finns i det ni gör på mattan, i ringen eller octagonen. Det vi gör på mattan varje träning är bra content. Content betyder egentligen bara innehåll (text, bild, video). Bra innehåll karaktäriseras av att visa upp engagemanget och verksamheten precis som den är.

”Jag har inte tid att fota och filma när jag håller i träningen”

När jag pratar med tränare är det många som säger att de inte har tid att fotografera eller filma under själva träningen. Och det är helt rätt! Instruktören ska såklart koncentrera sig på att instruera, och eleverna ska koncentrera sig på att träna. Ibland finns det tid att ta ögonen från klassen om de är inne något självgående moment. Men ofta finns det helt enkelt inte tid. Istället kan man passa på att ta några bilder vid uppställningen eller avslutningen. I många kampsportslokaler finns det en mängd personer som står brevid mattan – en förälder, en hjälptränare, en sambo, en deltagare som väntar på nästa pass – be någon av dem om hjälp.

Fixa en målsida!

Om ni inte har en webbsida, till exempel via Wordpress eller någon annan gratistjänst – fixa det. En stor grupp av era nuvarande medlemmar följer er säkert via Facebook och Instagram, men de blivande medlemmarna (de som ni ännu inte nått) kommer med stor säkerhet att hitta er via Google (om ni finns där!). För att optimera era resultat är det bästa att ha webbsida eller blogg, en så kallad målsida, dit besökaren kan klicka sig för att hitta samlad information om er. Se till att klubben hamnar på Google My Business (oftast gör Google det automatiskt men se till att informationen är uppdaterad). 

Video, video, video!

Nästan alla stora sociala medieplattformar främjar just nu videoinnehåll. Det betyder att när t.ex. Facebooks algoritm prioriterar vad som ska visa för användaren, är sannolikheten större att den kommer att ge förtur till ett videoinnehåll framför ett rent textinnehåll. I längden kommer Facebooks algoritm också att prioritera ditt konto som relevant framför andra, om det innehåller videos. Det här fenomenet handlar i grund och botten om att Facebook, Instagram och alla de andra plattformarna vill hålla kvar sina användare så länge som möjligt i plattformen, på specifikt konto eller vid en speciell post – och det gör man genom videos just nu.
När ni publicerar en video, försök att publicera videon direkt på Facebook eller Instagram, istället för att gå omvägen via YouTube. Det är såklart bra att ha ett uppdaterat YouTube-konto, men i grund och botten konkurrerar dessa två tjänster med varandra om ditt innehåll och dina följare. Facebook vill alltså ha dina videos på Facebook, och YouTube vill ha dina videos på YouTube.

När ska du marknadsföra din klubb?

De två viktigaste tidpunkterna på året, när många kampsportsklubbar marknadsför sina verksamheter, är vid höst- och vårterminstart. Det är då många tar beslutet att antingen själva börja träna eller att deras barn ska börja med någon ny aktivitet. Självklart ska mycket av krutet ligga på de perioderna, men tänk också på att försöka visa upp klubben under hela året. Arbetar du kontinuerligt med dina konton i sociala medier kommer dina följare att se dig oftare och du kommer att premieras av Facebook och Instagrams algoritmer.

Hur ofta ska du uppdatera era konton?

Hellre för ofta än för sällan. Det optimala är minst 3 gånger i veckan, gärna oftare om det går. Den exakta tidpunkten på dagen när du ska publicera är omtvistat. Men i regel ska du publicera vid den tidpunkten på dagen när dina följare är som mest aktiva (när dem scrollar i sina appar). En del av den informationen kan du hitta i dina sociala medier appar under kontots statistik. Ta för vana att slänga ut ett inlägg – en bild, en kort video eller statusuppdatering – före eller efter varje pass. ”Ikväll ska vi träna slag och sparkar” eller ”Ikväll har vi tränat…”.  Men se till att vara aktuell och relevant – du ska helst inte publicera något bara för publicerandet egen skull. Publicera inte dina inlägg för nära varandra i tid – låt det minst gå ett par timmar mellan varje inlägg, annars konkurrerar dina inlägg med varandra vad det gäller uppmärksamhet.

Vilka och hur många plattformar ska ni använda?

Syfte (varför), mål (vad ni vill uppnå), tid (hur mycket tid ni har) och målgrupp (vilka typer av människor som befinner sig var) är fyra ledord som kan avgöra vilka och hur många plattformar ni ska använda.

YouTube

Släpper er klubb många instruktionsvideos för era medlemmar eller för allmänheten är t.ex. YouTube den bästa plattformen. På YouTube kan ni hålla uppe uppmärksamheten relativt länge för ett specifikt klipp, men skapar ni ett nytt YouTube-konto idag kommer det att krävas en del jobb för att bygga upp antalet följare.

Instagram

Flödet i Instagram är i viss mån öppnare inuti appen än Facebook. Instagram har fram tills idag varit bättre på att rekommendera andra konto som era vänner följer, och som er målgrupp följer. Det betyder också det omvända, att andra snubblar lättare in på ditt konto än på t.ex. Facebook. Instagrams användare följer dessutom hashtags i mycket större utsträckning än t.ex. Facebooks. Ni kan tänka på Instagram som klubbens fönster mot världen. Nackdelen med Instagram kan vara att det är svårare att förmedla information i längre texter.

Facebook

Om Instagram är fönstret utåt så är Facebook platsen där ni har era lojala följare – där kan ni kommunicera med medlemmarna och med de flesta människorna inom kampsportscommunityt. På Facebook är det bra både jobba med en sida (page) och en eller flera facebookgrupper för nuvarande medlemmar, gamla medlemmar, föräldrar och andra intresserade. Det finns såklart ett gäng andra sociala medieplattformar du kan använda, så som WhatsApp, SnapChat m.fl. Ett hett tips är att titta på Tic-Tok som de senaste månaderna fullständigt exploderat i antal användare.

Håkan Gustafsson läser digital marknadskommunikation och gör just nu
gör sin LIA-praktik hos Budo&Fitness Stores. Till vardags driver han sociala medier-konton åt klubben Griffin Martial Arts i Lund (Foto: Peter Eskilsson)

Håkan Gustafsson

En reaktion på “Marknadsför din klubb i sociala medier!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


*