SBI och Budo & Fitness går samman och blir störst i norra Europa
Det finns nog inte en enda kampsportsutövare i Sverige som inte känner till SBI Sport och Budo & Fitness. Nu går de två samman till ett gemensamt bolag som kommer gå under namnet Budo & Fitness Sport AB, och därmed blir de norra Europas största aktör inom produkter för kampsport och gymträning.
Fokus kommer till stor del att fortsätta ligga på e-handel, med egna varumärken och unika produktflöden, men det betyder inte att de fysiska butikerna glöms bort. Tvärtom. Kampsportare idag vill, precis som tidigare, klämma och känna på sina produkter för att hitta precis rätt passform och funktion. Just därför satsar Budo & Fitness Sport AB på butiker i bra lägen runt om i landet för att fortsätta bygga den fysiska kontakten med kunderna och marknaden. Dessutom fungerar de som smidiga utlämningsställen om man väljer att lägga sin beställning på webben.
– Kombinationen av egna varumärken och en egen produktion, tillsammans med e-handel och en fysisk närvaro i form av butiker, gör oss till en unik aktör, säger Pierre Dahl, ansvarig för marknad och affärsutveckling.
Pierre har själv varit aktiv inom både budo och fitnessträning sedan barnsben, och har tillbringat mycket tid i Japan för att utveckla sina färdigheter. Studier inom biokemi och sportnutrition ledde till att han 1989 var med och grundade en idrottsskadeklinik, med syfte att optimera klienternas sportsliga prestationer. Under åren har Pierre publicerat en lång rad artiklar om träning, kost och utbildningsverksamhet inom personlig träning, men den enskilt största bedriften är nog grundandet av Budo & Fitness för snart tre decennier sedan, år 1992.
Med butiker över hela landet och en modern e-handel, med ett stort utbud av världsledande produkter och egna varumärken, har Budo & Fitness som Sveriges största företag inom kampsports- och gymprodukter varit ett säkert kort för kampsportsutövare på alla nivåer. Ledorden är inspiration, kunskap, kvalitet och resultat. Dessa nycklar genomsyrar hela företaget, och för fem år sedan lanserades den egna serien kosttillskott Black Line vars produkter snabbt blev väldigt uppskattade. Sortimentet växte lavinartat, och distribueras dessutom av Sveriges näst största hälsokedja, Hälsokraft, som har butiker över hela landet.
Grossistavdelningen kommer utveckla med ett bredare sortiment av egna produkter, där Black Line får sällskap av bl a de marknadsledande varumärkena Budo Nord och Fighter. Även motions- och träningsprodukter kommer att levereras från det egna logistikcentret i Arlöv utanför Malmö.
– Allt kommer fungera snabbt och effektivt från en och samma leverantör, säger Sigurd Schiemann, grundare av SBI Sport, som har tränat Karate och Tae Kwon Do sedan ungdomen. Nu är han ansvarig för inköp och logistik på Budo & Fitness Sport AB.
En relativt ny satsning med enorm potential är den inom segmentet B2B, eller business to business, där bl.a. Sats Martial Arts valt just Budo & Fitness till leverantör av sina kamsportsgym.
– Först ut är Sats Odenplan med sina 12 000 medlemmar, säger Fredrik Halldén, ansvarig för försäljning på Budo & Fitness Sport AB.
Fredrik har arbetat som butikschef och franchisetagare inom Budo & Fitness sedan 1996. Han är en av Sveriges mest välkända kampsportsprofiler, både som aktiv fighter och som drivande kraft bakom klubben Södermalms Shaolin och tävlingarna All Style Open och Master Cup.
Historien om Budo & Fitness började när den välrenommerade kampsportsbutiken Budo Nord, belägen på Sveavägen i Stockholm, slogs samman med träningsbutiken Hälsa & Fitness. Början på en framgångssaga var ett faktum, men egentligen var det bara ytterligare ett steg på vägen. Budo Nord hade nämligen redan varit marknadsledande i decennier, och är fortfarande idag ett av Nordens största varumärken inom budo- och kampsportsprodukter.
Allt tog sin början när Klas Lifors på 60-talet började importera budokläder och träningsredskap från Japan och andra östasiatiska länder. Hans butik, som senare skulle få namnet Budo Nord, låg till en början i ett pittoreskt kvarter på Söder i Stockholm dit bara de mest entusiastiska utövarna lyckades hitta. På den tiden var de svenska utövarna av Karate, Judo, JuJutsu, Aikido och andra österländska kampsporter väldigt få till antalet. Men intresset växte, och 1973 satte Klas igång en svensk tillverkning av keikogi, träningsdräkter. Det tog inte lång tid innan produkterna fullständigt dominerade den Skandinaviska marknaden.
Det blev snart tydligt att den svenska kvaliteten inte kunde matchas av asiaterna, och snart hade Klas kunder över hela Europa, i länder som England, Tyskland och Frankrike. Både elit och motionärer har sedan dess vänt sig till Budo Nord för sin utrustning, alla de nordiska landslagen för att nämna några. Eftersom företaget ständigt har satsat på produktutveckling, har Budo Nord kunnat stå för innovationer som sedermera blivit standard i branschen. Ett exempel var när man genom kunniga och noggranna direktiv fick igång tillverkningen i Taiwan, där produkterna kunde förbättras ytterligare när det kom till utformning och material. Det ledde till att Budo Nord i mitten på åttiotalet kunde ta fram en karatedräkt tillverkad av ruggad canvas, en typ av dräkt som blev världsledande och som kopierats otaliga gånger av andra tillverkare. Dräkten tillverkades av bomullsväv med ytterst hög prestanda, till skillnad från efterapningarna som ofta endast hade utseendet gemensamt med originalet från Budo Nord.
Till andra innovationer hör den vita judodräkten, som också den togs fram på åttiotalet av Budo Nord. Tidigare hade kunderna själva behövt bleka sina nyinköpta dräkter med starka klorbad för att få fram en riktigt attraktiv vit färg.
Vid träning inom kontaktsporter är det viktigt med bra skydd, och här har Budo Nord alltid prioriterat att minimera risken för skador hos den enskilde utövaren. Ett exempel på detta är att Budo Nords skydd är försedda med chock- och stötabsorberande inlägg, trots att det har medfört en högre kostnad. Vissa saker bör man helt enkelt inte kompromissa med, och kunderna har under alla år visat att de har hållit med.
Butiken på Sveavägen i Stockholm hade väldiga skyltfönster som visade upp kendorustningar, träsvärd, och andra mystiska träningsverktyg för en förundrad allmänhet, och blev i och med invigningen av Budo & Fitness 1992 ett självklart Mecka för Kampsportsverige. Succén följdes av en kedja butiker i hela landet, och nästan tjugo år senare öppnades kedjans största butik Budo & Fitness Megastore i Stockholm, dit även huvudkontoret, centrallagret och webshopen flyttade. Nu tas alltså nästa historiska steg, när Budo & Fitness slås ihop med SBI Sport, som grundades hösten 1979. SBI Sport med marknadsledande varumärkena Budo Nord, Fighter och BAC tillverkar produkter efter elitens högt ställda krav på funktion och passform. Inget väger tyngre än praktisk erfarenhet, och med vetskapen om vilket slitage utrustningen utsätts för ställer SBI mycket höga krav på varorna i sortimentet.
Under namnet Budo & Fitness Sport AB finns det nu stora möjligheter för fortsatt innovation på kampsportsmarknaden i flera decennier framöver. Och om det är något historien har visat, så är det att varje steg på vägen bara är början på något nytt.
Av: William Ustav